06 Apr

Rapport från Hyresgruppens möte 3 april

Hej alla boende i kvarteret!

Här kommer en sammanfattning av torsdagens (3 april) möte i Hyresgruppen. Trots en del frånvaro på grund av sjukdom och annat var vi fler än någonsin och hade vi ett produktivt möte där vi fattade viktiga beslut och identifierade konkreta åtgärder framåt. Vi vill med detta nyhetsbrev hålla er informerade och uppmuntra till engagemang i vårt gemensamma arbete för rimligare hyror.

Snabb sammanfattning från mötet:

  • Nytt informationsmöte planerat: Torsdag 8 maj kl. 19.00. Syftet är att informera fler boende och öka engagemanget.
  • Stöd till enskilda ärenden hos Hyresnämnden: Hyresgruppen kommer att stötta de boende som vill driva egna ärenden och undersöker intresset för en eventuell samordnad anmälan som påtryckningsmedel.
  • Fördelning av ansvarsområden: Vissa roller har tillsatts, men vi behöver fortfarande fler engagerade för att fördela arbetsbördan.

Strategi  

  • Beslut: Vi arbetar för att   “Sänka våra hyror genom att som kollektiv tvinga igenom en omförhandling och samtidigt stödja individuella processer i hyresnämnden”.

Beslut

Informationsmöte 8 maj:

  • Beslut: Ett nytt informationsmöte kommer att hållas torsdag 8 maj kl. 19.00. Inbjudan kommer delas ut brevlådor god tid i förväg.

Stöd till ärenden hos Hyresnämnden:

  • Beslut: Hyresgruppen ska aktivt stödja boende som vill ansöka hos Hyresnämnden och undersöka möjligheten till en gemensam anmälan. Vi undersöker intresset för “massanmälan”, tar fram tekniskt stöd för ansökningar och samlar jämförelseobjekt.

På gång: 

  • Digital namninsamling: Skapa ett enkelt sätt för boende att protestera mot hyrorna. 
  • Ta dialog med Familjebostäder: Vad säger de officellt om hyresnivåerna?
  • Kontakta andra i liknande situation: Vi har identifierat andra i samma situation och försöker etablera kontakt med dom. 
  • Väcka frågan inom Hyresgästföreningen:  Vi söker stöd för vårt fall hos förtroendevalda inom HGF. 
  • Jämförelsematerial: Vi fortsätter samla in jämförelsedata för individuella prövningar. 

Ansvarsområden – Vi behöver din hjälp!

  • Informationsmaterial: Vakant! Vi behöver någon som kan ansvara för att skapa och samordna informationsmaterial.
  • Mötesgeneral för 8 maj: Vakant! Vi behöver någon som tar helhetsansvaret för planeringen och genomförandet av informationsmötet. (Uppdatering: planering pågår)
  • Utskrift av material: Vakant! Vi behöver hjälp med att skriva ut inbjudningslappar och anslag. (Uppdatering: löst för nu)

Tillsatta ansvarsområden:

  • Distributionsgrupp: AE, MB
  • Digital namninsamling: OS
  • Familjebostäder-kontakt: TN
  • Facebookgruppen: CF (moderator)
  • Hemsidan: CF (ansvar för plattform), CB & MB (uppdatering av innehåll)
  • Nyhetsbrev: CB & MB
  • Sekreterare (inkommande mail): CB (fortsätter tills vidare)

Vi behöver fler engagerade för att kunna driva vårt arbete framåt effektivt. Maila hyresgruppen@bins.se du är intresserad av att ta på dig något av de vakanta ansvarsområdena eller på annat sätt bidra till Hyresgruppens arbete!

Nästa steg:

Vi kommer nu att fokusera på att planera informationsmötet den 8 maj, ta oss vidare genom Hyresgästföreningen, fortsätta undersöka möjligheterna att stödja enskilda ärenden hos Hyresnämnden samt kontakta andra hyresgäster i liknande situation.

01 Apr

Hyresgruppen: arbetsmöte på torsdag, material för hyresnämnden och facebookgrupp

Här kommer en uppdatering från Hyresgruppen:

Facebookgrupp

Gruppen ”Hyresgruppen för Lusten och Välgången” är en stängd grupp
för boende i området.

Alla som vill ha direktkontakt med sina grannar är välkomna att gå med i gruppen, men det är inte ett krav för att få information eller att delta i arbetet. All viktig information
kommer att publiceras på hemsidan och i nyhetsbrevet.

Gå med i gruppen genom att ansöka om medlemskap på https://www.facebook.com/groups/1287755598890756/

Material för ärende hos hyresnämnden

Anton har generöst sammanställt det material som ligger till grund för hans individuella ärende hos
hyresnämnden.

Eftersom materialet är omfattande och processen kräver individuell ansökan så finns det inte en generell mall som kan kopieras.

Vill du veta mer? Kom på arbetsmötet på torsdag eller kontakta oss via e-post: hyresgruppen@bins.se

Arbetsmöte kl 19.00 på torsdag

Alla som är intresserade av att engagera sig i hyresgruppen är välkomna på arbetsmöte
på torsdag.

Tid: Torsdag 3 april, kl 19.00
Plats: Kvarterslokalen på Hornsbergsvägen 18

10 Mar

Träff – dags att sänka hyrorna i Hornsberg

Känner du också att hyrorna i Hornsberg bara fortsätter att stiga? Du är inte ensam! Vi är några grannar som har startat en lokal hyresgrupp. Vi tänker gemensamt ta oss an att ifrågasätta hyresnivån i Familjebostäders bestånd här.

Träff 27 mars

Var för sig kan vi inte sänka hyran, men tillsammans är vi starka. Därför vill vi bjuda in dig till en viktig träff där vi lär känna varandra, och där vi pratar om hur vi kan gå tillväga. 

Kvällens agenda:

  • Träffa dina grannar: Presentation av den nystartade hyresgruppen.
  • Förstå dina rättigheter: Föreläsning om bostadspolitik av Gunilla Roxby Cronvall från Hyresgästföreningen Hägersten.
  • Så här gör vi: Diskussion om hur vi kan påverka och sänka våra hyror.

Vi tror på kraften i gemenskap och att vi tillsammans kan göra skillnad. Så välkommen hit! Vi behöver att du visar ditt stöd. Och vi tar väldigt gärna emot förslag, om du känner att du vill bidra på fler sätt.

Tid: Torsdag 27 mars, kl 19:30 

Plats: Kvarterslokalen Hornsbergsvägen 18

03 Jun

Kajak-event och rabattkod – UPPDATERING

På grund av väderförhållanden flyttas eventet en vecka fram till den 1 september mellan klockan 14:00 och 16:00. Då bjuder lokala Hyresgästföreningen Hornsberg in alla hyresgäster som vill prova på att paddla kajak.

Vi kommer att hålla till vid Kayakomat som ligger intill Pampas Marina. Länk till deras hemsida finns nedan.

För att veta hur många som beräknas komma ska alla intresserade skicka ett mail till anmalan@lhhornsberg.se. Mailet ska innehålla namn och ålder på alla personer som kommer och telefonnummer till en kontaktperson. Alla barn ska följas av vuxna. Samtliga uppmanas att gå in på Kayakomatens hemsida och skrolla ner till ANVÄNDBART – SÄKERHET, där mycket nyttig information finns.

Medlemmar i Hyresgästföreningen kan i år paddla till rabatterat pris hela säsongen. Rabattkoden hittar man i häftet Sommarförmåner 2024 som finns i tidningen Hem & Hyra nr 4.

Vid problem eller frågor går det bra att skicka ett mail till anmalan@lhhornsberg.se.

Fortsatt trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar

Styrelsen

09 Jul

Kajak- och SUP-event och rabattkod

Den 10 september mellan klockan 10 och klockan 12 bjuder lokala Hyresgästföreningen Hornsberg in alla hyresgäster som vill att prova på att paddla kajak eller SUP (Stand Up Paddle).

Vi kommer att hålla till vid Kayakomat som ligger intill Pampas Marina. Länk till deras hemsida finns nedan.

För att veta hur många som beräknas komma ska alla intresserade skicka ett mail till anmalan@lhhornsberg.se. Mailet ska innehålla namn och ålder på alla personer som kommer och telefonnummer till en kontaktperson. Alla barn ska följas av vuxna. Samtliga uppmanas att gå in på Kayakomatens hemsida och klicka på SÄKERHET där mycket nyttig information finns.

Redan nu kan vi erbjuda alla medlemmar och boende rabatt vid hyrning från http://www.kayakomat.com/ (uthyrningen intill Pampas Marina). Rabattkoden hittar man snart i anslag vid trapphusen.

Vid problem eller frågor går det bra att kontakta undertecknad via länken (klicka på “JoakimS” nedanför detta inlägg). Anslag om detta kommer att sättas upp i trapphusen framöver.

Fortsatt trevlig sommar!

Med vänliga hälsningar

Styrelsen

02 Nov

Bomöte tisdag 8/11

Styrelsen kallar härmed till Bomöte 8/11 klockan 19.00 i gemensamhetslokalen på Hornsbergsvägen 18.

Alla hyresgäster är välkomna.

Vi bjuder på fika och kommer diskutera verksamhetsplan och budget för 2023, hyresgästernas önskemål för aktiviteter 2023 med mera.

Varmt välkomna!

Kallelse

21 Sep

Provperiod – utökade uthyrningstider

På Lokala Hyresgästföreningen Hornsbergs styrelsemöte 2022-09-21 togs beslut om att hålla gemensamhetslokalerna öppna längre på kvällen under en provperiod från oktober 2022 till april 2023. Detta för att fler ska vilja hyra lokalerna och tillmötesgå önskemål från hyresgäster.

Vid problem kommer vi återgå till de tidigare tiderna (senast utrymt till klockan 22:00).

Kom ihåg att respektera dina grannars frid och väsnas inte efter klockan 22:00.

Vid klagomål eller frågor; kontakta styrelsen via hemsidan.

08 Mar

Årsmöte 2022

Lokala Hyresgästföreningen Hornsberg kommer att ha årsmöte för 2022 den 23 mars klockan 19.00 i gemensamhetslokalen på Hornsbergsvägen 18.

Där kommer vi att ta upp följande:

  • Verksamhetsberättelse 2021
  • Beslut om styrelsens ansvarsfrihet för 2021
  • Val till styrelsen, revisorer och valberedning 2022
  • Nominering till uppdrag i Hyresgästföreningen för 2022, bland annat till förhandlingsuppdrag
  • Verksamhetsinriktning 2022

Vi kommer att bjuda på fika på plats.

Med vänliga hälsningar

Styrelsen