Rapport från Hyresgruppens möte 3 april
Hej alla boende i kvarteret!
Här kommer en sammanfattning av torsdagens (3 april) möte i Hyresgruppen. Trots en del frånvaro på grund av sjukdom och annat var vi fler än någonsin och hade vi ett produktivt möte där vi fattade viktiga beslut och identifierade konkreta åtgärder framåt. Vi vill med detta nyhetsbrev hålla er informerade och uppmuntra till engagemang i vårt gemensamma arbete för rimligare hyror.
Snabb sammanfattning från mötet:
- Nytt informationsmöte planerat: Torsdag 8 maj kl. 19.00. Syftet är att informera fler boende och öka engagemanget.
- Stöd till enskilda ärenden hos Hyresnämnden: Hyresgruppen kommer att stötta de boende som vill driva egna ärenden och undersöker intresset för en eventuell samordnad anmälan som påtryckningsmedel.
- Fördelning av ansvarsområden: Vissa roller har tillsatts, men vi behöver fortfarande fler engagerade för att fördela arbetsbördan.
Strategi
- Beslut: Vi arbetar för att “Sänka våra hyror genom att som kollektiv tvinga igenom en omförhandling och samtidigt stödja individuella processer i hyresnämnden”.
Beslut
Informationsmöte 8 maj:
- Beslut: Ett nytt informationsmöte kommer att hållas torsdag 8 maj kl. 19.00. Inbjudan kommer delas ut brevlådor god tid i förväg.
Stöd till ärenden hos Hyresnämnden:
- Beslut: Hyresgruppen ska aktivt stödja boende som vill ansöka hos Hyresnämnden och undersöka möjligheten till en gemensam anmälan. Vi undersöker intresset för “massanmälan”, tar fram tekniskt stöd för ansökningar och samlar jämförelseobjekt.
På gång:
- Digital namninsamling: Skapa ett enkelt sätt för boende att protestera mot hyrorna.
- Ta dialog med Familjebostäder: Vad säger de officellt om hyresnivåerna?
- Kontakta andra i liknande situation: Vi har identifierat andra i samma situation och försöker etablera kontakt med dom.
- Väcka frågan inom Hyresgästföreningen: Vi söker stöd för vårt fall hos förtroendevalda inom HGF.
- Jämförelsematerial: Vi fortsätter samla in jämförelsedata för individuella prövningar.
Ansvarsområden – Vi behöver din hjälp!
- Informationsmaterial: Vakant! Vi behöver någon som kan ansvara för att skapa och samordna informationsmaterial.
- Mötesgeneral för 8 maj: Vakant! Vi behöver någon som tar helhetsansvaret för planeringen och genomförandet av informationsmötet.
- Utskrift av material: Vakant! Vi behöver hjälp med att skriva ut inbjudningslappar och anslag.
Tillsatta ansvarsområden:
- Distributionsgrupp: AE, MB
- Digital namninsamling: OS
- Familjebostäder-kontakt: TN
- Facebookgruppen: CF (moderator)
- Hemsidan: CF (ansvar för plattform), CB & MB (uppdatering av innehåll)
- Nyhetsbrev: CB & MB
- Sekreterare (inkommande mail): CB (fortsätter tills vidare)
Vi behöver fler engagerade för att kunna driva vårt arbete framåt effektivt. Maila hyresgruppen@bins.se du är intresserad av att ta på dig något av de vakanta ansvarsområdena eller på annat sätt bidra till Hyresgruppens arbete!
Nästa steg:
Vi kommer nu att fokusera på att planera informationsmötet den 8 maj, ta oss vidare genom Hyresgästföreningen, fortsätta undersöka möjligheterna att stödja enskilda ärenden hos Hyresnämnden samt kontakta andra hyresgäster i liknande situation.